Week 14 : Luftplatz Michaëlisdonn – Nordenham – Elisabethfehn

Dinsdag 21/8 : Luftplatz Michaëlisdonn – Hechthausen  (65 km – 135m D+)

Zoals de blauwroze lucht maandagavond aangaf, stond dinsdagochtend bij het uit de tent kruipen de zon al redelijk hoog aan de hemel. Geen regen in het verschiet, eindelijk een ochtend om rustig enkele reparaties te doen: voorrem aanspannen, gaatje in tentzeil dichten en de losgekomen naad van het draagtasje dat ik van ex-collega Marc Blondeel kreeg, verstevigen. Mijn mobiele telefoon is blijkbaar iets te dikwijls dit tasje in en uit gegaan…

Voordat ik vertrok van Camping Flugplatz trok ik nog een foto met het Duitse fietskoppeltje dat naast mij stond en filmde ik een opstijgend vliegtuigje op de startbaan vlak naast de camping.

Door het zomerse weertje fietste ik eerder als een vakantiefietser dan als een kilometervreter. Het jaagpad naast de Elbe was trouwens te hobbelig om vlug te fietsen. De rit werd twee maal onderbroken door een rivierovertocht per veer: over het Nord-Ostzee Kanal en over de Elbe bij Glückstadt.

In het rustieke dorpje Osten stuurde mijn GPS me assertief naar de ‘Schwebefähre Osten – Hemmoor’. Daar stond een gigantische metalen structuur over de rivier, maar ik zag geen enkele overzet…. Gelukkig was er 200 meter verder een brug, zodat ik toch nog rond 20 uur in een camping geraakte, waar ik verwelkomd werd door een oudere Duitse fietskampeerder die me verwittigde dat hij al ging slapen en zou snurken….Slaapwel.

Woensdag 21/8 : Hechthausen – Nordenham  (62,5 km – 219m D+)

Al voor 6 uur begon de snurkende Duitse fietstoerist naast mij op te kramen en om 7 uur poetste hij de plaat. Ik vermoed dat hij een nachtje zwart gekampeerd heeft omdat de receptie tussen 18u en 8u onbemand was. Hij was onderweg naar Bremen om een vriend te bezoeken.

De zon was opnieuw van de partij toe ik een uurtje later opstond. In de voormiddag werkte ik de Engelstalige teksten voor de Facebookpagina bij want bij gebrek aan wifi was ik achterop geraakt.

Rond 13u vertrok ik voor een rit door landelijk Schleswig Holstein en Niedersachsen, waarvan gedeeltes over grindwegen. Dit is een paardenregio en de laatste nieuwe anti-vliegen paardenhoofdekselmode trok mijn aandacht.

Aan het jachthaventje van Bremerhaven filmde ik een merkwaardige draaibrug over de invaargeul, i.p.v. de eerder gebruikelijke ophaalbruggen.

Door het oponthoud aan die brug miste ik de ferry om de Wezer rivier over te steken en moest ik 40 minuten wachten, waardoor ik opnieuw vrij laat aankwam op de camping in Nordenham. Het onthaal was natuurlijk al gesloten, maar een lief meisje van een jaar of 11 wees me een mooi staanplekje aan en verklapte de code van het sanitair gebouw. Even later kwam ze terug langs om me te verwittigen dat ik een jeton nodig had om warm te kunnen douchen. Wat een lief kind!

Ik vermoed dat ik vandaag de laatste overzetboot genomen heb van deze lange fietsreis. Voor het amusement ga ik het juiste aantal eens tellen wanneer ik terug ben. Het zullen er tegen 20 zijn….

#lievemensen #terugfietsenvanNoordkaap #ReachoutforBubaque#Bubaquestudentproject #fundraising

Donderdag 23/8 : Nordenham – Hahn-Lehmden (43,7 km – 74m D+)

Vandaag was een fiets-baaldag. Vanochtend stond mijn achterband plat. Ik probeerde hem te plakken of vervangen, maar mijn multitool had geen sleutel 15 om het wiel los te schroeven, en wegens de remblokjes kon ik de binnenband niet helemaal op lekjes inspecteren. Dan maar opgepompt en snel naar een fietsenmaker 2 km verder gereden. Die stak een nieuwe binnenband en rond het middaguur kon ik vertrekken.

Twintig minuten later was de band echter opnieuw plat. Waarschijnlijk was de buitenband niet goed genoeg nagezien op de oorzaak van het eerste lek. Gelukkig had ik ondertussen een sleutel 15 aangeschaft en kon ik hem zelf proberen te repareren. Dat lukte goed, alleen had ik moeite om het wiel terug te plaatsen. Nu had ik weer niet de juiste sleutel om de schroef aan een zijde te blokkeren om de andere wat losser te kunnen zetten. Een vriendelijke man die mij zag sukkelen kwam ter hulp met een grotere sleutel en dan was de klus vrij snel geklaard. Nadien ben ik dan, voor het geval dat, nog een Engels sleuteltje gaan bijkopen….

Daarna hield de band het, maar moest ik verder door een eentonig weidelandschap, opnieuw met een stevige tegenwind zodat ik maar heel traag voortgang maakte.

Toen ik na 43 km ‘stompen’ een pijltje naar een camping zag — het was ondertussen ook al bijna 18 uur — ben ik maar afgeslagen…

Morgen waarschijnlijk dezelfde wind, maar hopelijk zonder platte-banden averij en -tijdverlies.

Vrijdag 24/8 : Hahn-Lehmden – Elisabethfehn (63 km – 125m D+)

De achterband van mijn fiets was opnieuw wat afgegaan tijdens de nacht, dus wanneer mijn tentje stond te drogen van de nachtelijke stortbuien hield ik me onledig met het zoeken en repareren van het lek in de allereerste binnenband. Dat bleek aan de velgzijde van de band te zitten, dus de oorzaak van het lek zat op de velg! Omdat ik geen velgtape bij heb, moest ik opnieuw op zoek naar een fietsenmaker. Enkele kilometers voor Oldenburg vond ik er een die tijd had en die de band — hopelijk voor wat langer dan één dag — herstelde.

Pas rond 14 uur, na even wachten tot de plensbui uitgeregend was die voorbij trok terwijl ik bij de fietsenmaker zat, reed ik door richting Esterwegen, waar ik morgen het Concentration Camp Memorial wil gaan bezoeken. In de buurt van Esterwegen is echter geen camping, ik had de keuze tussen 11 km voorbij het kamp — die ik dan zou moeten terugfietsen — of 12 km schuin erboven, en koos voor die laatste optie.

Onderweg opnieuw een aantal Duitse fietsroutes die niet meer in de allerbeste staat waren… En natuurlijk was de tegenwind ook weer heel de namiddag van de partij.

#terugfietsenvanNoordkaap #ReachoutforBubaque #Bubaquestudentproject#fundraising #fietspech

Zaterdag 25/8 : Elisabethfehn – Gedenkstätte Esterwegen – Surworld (45 km – 149m D+)

Zaterdag regende het heel de nacht. Rond negenen kreeg ik een half uurtje tijd om buiten te ontbijten, daarna begon het opnieuw. Daarom heb ik de binnentent, die nog droog was, losgemaakt van de buitentent en apart ingepakt, zodoende zit ik vanavond in een droge tent.

Iets na elven hield het op met regenen en kon ik naar het Esterwegen Gedenkstatte vertrekken. Toen ik er een drietal kilometer vandaan was, kwam er een dreigende gitzwarte wolk aandrijven. Daarom tandje bijgestoken en 1 minuut voordat het begon te kletteren van de natte hagel was ik er. Wat een geluk, want tegen die bui zou mijn — en eender welke — regenkledij geen stand gehouden hebben.

Het Esterwegen Memorial is een aangrijpende tentoonstelling. Hij vertelt door middel van foto’s, teksten en een aantal gebruiksvoorwerpen en persoonlijke bezittingen van gevangenen het verhaal van de 15 concentratiekampen die er in Emsland, vlakbij de Nederlands grens, waren. Esterwegen was eerst een concentratiekamp waar politieke tegenstanders zonder proces en voor onbepaalde tijd in ‘beschermende bewaring’ werden gehouden en tot dwangarbeid in het venengebied gedwongen. Tijdens de oorlog werd het een strafkamp. Vele duizenden gevangenen liet er in de barre omstandigheden het leven. Martelingen waren schering en inslag. Het bekende lied van ‘De Moorsoldaten’ werd er gecomponeerd.

Mij inbeeldend wat die moorsoldaten daar moeten meegemaakt hebben, kon ik mijn gezeur over de slechte Duitse fietspaden en de tegenwind in de vlakke eentonige landschappen al meteen helemaal relativeren…

Het Duiveltjeskermisweer leverde vandaag trouwens prachtige luchten op, en af en toe een regenboog. Alleen kon je er maar best voor zorgen dat je onder een afdak kon schuilen wanneer zo’n zwarte wolk over trok.

#Nooitmeeroorlog#terugfietsenvanNoordkaap#ReachoutforBubaque#Bubaquestudentproject#fundraising

Zondag 25/8 : Surwold – Erica (NL)  (67,5 km – 156m D+)

Na een kletsnatte zaterdag en -nacht volgde een regenloze zondag. De tent droog krijgen duurde echter wel even omdat het een koude nacht geweest was, waardoor er zich veel condens aan de binnenzijde van het tentzeil had gevormd.

Kort na mijn vertrek passeerde ik een speciaal transport waarvoor de rode lichten die over de rijweg hangen opzij moesten getrokken worden. Verder landschappelijk niets speciaals te melden.

Op de landwegen die ik volgde stond geen aanduiding van de grensovergang naar Nederland, maar toen ik een op een smal vrijliggend fietspad reed dat ‘smokkelpad’ heette, wist ik dat ik bij onze Noorderburen aanbeland was.

Els is me opnieuw met Bik tegemoet gereden, dus vannacht wordt het een nachtje camperslapen.

Maandag 26/8 : Erica (NL)

Vandaag maandag heb ik een fietsrustdag genomen. Vorige nacht heeft het hier zwaar gestormd en de heftige wind bleef tot vrij laat in de namiddag aanhouden. Het had toch maar weer een vermoeiende 10km/uur rit geworden.

Wel een wandeling door de uitgestrekte velden en langs de talrijke sloten. Met een waterspiegelingsfoto tot gevolg.

Morgen minder wind en verder zuidwaarts!